top of page
  • תמונת הסופר/תYoav Armoni

אתרי גטו ורשה (6)

אבני זיכרון בנתיב הגבורה

בשני הטורים הקודמים עסקנו בשניים מהמרכיבים של מכלול ההנצחה ליהודי גטו וורשה - אנדרטת האומשלאגפלאץ ואבני הזיכרון בנתיב הגבורה. בטור השבוע נעסוק במרכיב השלישי הכולל את אנדרטת לוחמי גטו וורשה (הנקראת גם אנדרטת רפפורט) ואנדרטאות נוספות סמוכות, ובמוזיאון "פולין" – המוזיאון לתולדות יהודי פולין.


אנדרטת גיבורי הגטו – Pomnik Bohaterow Getta (אנדרטת רפפורט)

אנדרטת גיבורי הגטו נמצאת בתוך גן ציבורי בין הרחובות זמנהוף, מרדכי אנילביץ, כרמליצקה ולברטובסקי.

האנדרטה נוצרה על ידי האמן נתן רפפורט, (1911 - 1983) – פסל וצייר יהודי, יליד וורשה שכל בני משפחתו נספו בשואה ויצירותיו החשובות והמוכרות ביותר עוסקות בהנצחת הנספים והלוחמים בה. האנדרטה מנציחה את לוחמי מרד גטו וורשה, והוצבה באיזור מרכז גטו וורשה, מול המקום בו היה בניין היודנראט.

יוצר האנדרטה, האמן נתן רפפורט, התחיל ללמוד פיסול ב- 1925, ונחשב לאמן מוערך ביותר. ב-1936 נבחר לייצג את פולין בתחרות הפיסול הבינלאומית בברלין אך כאות מחאה על הפעולות האנטישמיות שהוביל המשטר הנאצי החליט לוותר על הייצוג המכובד.

בתחילת המלחמה ברח לביאליסטוק, שהיתה תחת כיבוש סובייטי. היות והוא אמן מוכר ברמה בינלאומית, הוא מועבר ע"י הסובייטים לסיביר, שם הוקם עבורו סטודיו והוא ממשיך ליצור כפסל. עוד במהלך המלחמה, לאחר שהוא שומע על מרד גטו ורשה הוא מתחיל לתכנן את האנדרטה להנצחת גיבורי הגטו.

לאחר סיום המלחמה הוא חוזר לוורשה ופועל מול הרשויות לקבלת אישור להקמת האנדרטה. את האנדרטה הוא מקים מסלעי גרניט שהוא איתר במחצבה שבדית. גושי גרניט אלה הוזמנו מלכתחילה על ידי לשכתו של היטלר לצורך הקמת אנדרטת ניצחון נאצית אך האנדרטה ההיא לא הוקמה וגושי האבן היו כאבן שאין לה הופכין עד שהגיע נתן רפפורט.

האנדרטה מציגה את הניגוד שבין הגבורה לבין ההליכה כצאן לטבח. בצידה האחד של האנדרטה מוצגות דמויות הלוחמים, דמויות חזקות ואנרגטיות, ובצידה האחר, תבליט המוקדש לקורבנות השואה ובו נראית קבוצת יהודים ההולכת בראש מורכן וברקע קסדות של קלגסים גרמניים.

האנדרטה נחנכה ב- 19.4.1948, במלאת 5 שנים למרד גטו וורשה כאשר האיזור כולו סביב האנדרטה היה עיי חורבות. ב-1970 הוקם ביד ושם העתק של האנדרטה.



אנדרטת בראשית – אנדרטת ה - ב

האנדרטה הראשונה שהוקמה על ידי שרידי יהדות וורשה בשנת 1946. על האנדרטה תבליט עלה זית והאות "ב" . האדריכל מרק סוזין עיצב את האנדרטה מאבן גרניט אדומה שצורתה העגולה והשטוחה מזכירה מכסה ביוב, המסמל את תעלות הביוב ששימשו כדרכי מעבר ומילוט מהגטו אל האזור הארי. על מכסה הביוב הוטבע ענף עץ זית והאות העברית 'ב' המסמלת את המילה בראשית שבה נפתח ספר התנ"ך, סמל להתחדשות והתחלה חדשה.



אנדרטת הז'גוטהRada Pomocy Zydom

האנדרטה המנציחה את ארגון ז'גוטה נמצאת לא הרחק מאנדרטת רפפורט. אבן הזיכרון שונה משאר אבני מסלול הגבורה וכוללת הסבר המתאר את מהות ופעילות הארגון.

ארגון ז'גוטה היה שם הקוד ל"מועצה לסיוע ליהודים" - ארגון מחתרת פולני לסיוע ליהודים בזמן השואה, אשר פעל בהתאם להוראות הממשלה הפולנית הגולה. יהודי שנמלט מן הגטו, והסתתר ב"צד הארי" שפנה אל המועצה, היה מקבל סיוע בתעודות מזוייפות, במציאת מקום מסתור וכן מענק כספי בסך 500 זלוטי, סכום שהיה מספיק לצרכי המחיה הבסיסיים ביותר. המימון לפעולות אלו ניתן מאנשי הממשלה הפולנית הגולה.

בהעדר תיעוד, אין לדעת לכמה יהודים סייעה ז'גוטה, אך נראה כי מספרם רב. לאחר מרד גטו ורשה, בסוף שנת 1943, היו תחת חסות ז'גוטה בוורשה כ-4,000 יהודים.

מחלקה מיוחדת בראשותה של חסידת אומות העולם אירנה סנדלר ז"ל עסקה בהצלת ילדים יהודים שנמסרו למשפחות אומנות, לבתי יתומים או למנזרים. מחלקת הילדים של ז'גוטה, טיפלה ב-2,500 ילדים יהודים שהוברחו מגטו ורשה.

בשנת 1963 ניטע עץ בשדרת חסידי אומות העולם במוסד יד ושם בירושלים לאות כבוד על פעילות אנשי ז'גוטה.



מוזיאון "פולין" – המוזיאון לתולדות יהודי פולין Muzeum Historii Żydów Polskich

המוזיאון לתולדות יהודי פולין מציג את ההיסטוריה של יהדות פולין. המוזיאון ממוקם מול אנדרטת גיבורי הגטו. הקמת המוזיאון החלה בשנת 2007 לאחר תהליכי תכנון ממושכים והוא נפתח לקהל באפריל 2013. עלות ההקמה, כ- 150 מליון דולר, מומנה בהשתתפות משמעותית (50%) על ידי ממשלת פולין והיתר מומן באמצעות תרומות. בין התומכים בהקמת המוזיאון החדש הייתה ממשלת גרמניה שתרמה חמישה מיליון אירו למטרה זו.

חלל המוזיאון מכיל תערוכות מתחלפות ותצוגה קבועה. תצוגת הקבע מציגה אלף שנות היסטוריה של יהודי פולין, שהייתה הקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם, ומחולקת לחללים נפרדים לפי תקופות היסטוריות בהיסטוריה הפולנית ובחיי הקהילה בפולין, החל מהמאות ה-11 וה-12 בהן הגיעו לפולין יהודים שנמלטו מהרדיפות במערב אירופה, דרך ימי הביניים ותור הזהב במאות ה-15 וה-16 בו מילאו היהודים תפקיד חשוב בכלכלת המדינה והקהילה היהודית התמסדה בתקופה זו, תקופת חלוקת פולין בין אוסטריה, רוסיה ופרוסיה במאה ה-18, התקופה בין שתי מלחמות העולם בה פרחה התרבות היהודית בקולנוע, בתיאטרון ובספרות, תקופת השואה בה הושמדו כ-90% מ-3.3 מיליון יהודי פולין והתקופה שלאחר מלחמת העולם השניה בה היגרו מרבית ניצולי השואה מפולין, בעיקר בגלל ההשתלטות הקומוניסטית לאחר המלחמה והמסע האנטישמי בחסות המדינה בשנת 1968.


איך מגיעים ?


אנדרטת גיבורי הגטו, אנדרטאות "בראשית" וה"ז'גוטה" ומוזיאון פולין נמצאים בגן ציבורי בין הרחובות זמנהוף (Ludwika Zamenhofa), מרדכי אנילביץ’ (Anilelewicza), כרמליצקה (Karmelicka), ולברטובסקי ((Lewartowskiego.

היכן לנים בוורשה ?

Novotel Warszawa Centrum, Marszałkowska 94

Mercure Warszawa Centrum, Złota 48

The Westin Warsaw, John Paul II Avenue 21

Sofitel Warsaw Victoria, Królewska 11

Marriott Hotel al. Jerozolimskie 65/79

130 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page