top of page
  • תמונת הסופר/תYoav Armoni

שמחה רבה, אביב הגיע, פסח בא

עודכן: 25 באוג׳ 2019

אביב הגיע, פסח בא והשמחה רבה

לקראת חג הפסח, תכננתי לצלם חלק ממערכת ההכנות לחג, ולספר את סיפור ההכנות בסדרת תצלומים. התלבטתי ארוכות בשאלה מהם האירועים שארצה לצלם על מנת שהסיפור הויזואלי של מערכת ההכנות לפסח יעבור בצורה המשקפת והמעניינת ביותר. בסופו של דבר, החלטתי לצלם את תהליך אפיית המצות השמורות, את הגעלת הכלים, את מכירת החמץ ואת ביעור החמץ בערב הפסח.

באירועים אלו הצילומים נעשים מטווח קרוב, תוך ניסיון לקלוט תווי פנים והבעות של המצולמים במהלך האירוע. לצורך הצילומים השתמשתי בעדשות Tamron 24-70 ו- Sigma 17-35 המתאימות מאוד לצילומי רחוב. חשוב לציין כי מכיוון שהצילומים מתבצעים בסביבה חרדית, יש להיות רגישים לכך שחלק מהאנשים לא ירצו להיות מצולמים ובמידה ואכן יש התנגדות, לכבד את הרצון לפרטיות ולא לצלם.


אפיית המצות ב"מאפיית קרלין" במודיעין עילית

אל המאפיה הגעתי באמצעות ידידי הטוב, ר' ישראל יוחנן טויסיג, חסיד קרלין, והוא אשר פתח לפני את הדלתות. המאפיה נמצאת בבניין תעשייתי, בקצה העיר החרדית מודיעין עילית ומבחוץ לא ניתן להבחין בפעלתנות בתוך המבנה. במאפיה עובדים כ-30 עובדים העוסקים במלאכת הכנת המצות, ומעליהם מנהל עבודה ומשגיח. אחת ל-17:45 דקות עוצרים כל העובדים ממלאכתם, מנקים את משטחי העבודה במהירות ומייד מתחיל מחזור עבודה חדש. חלק מהעובדים מבקשים שלא להיות מצולמים ויש לכבד בקשה כזו. הבצק המגיע מהלישה נחתך למנות בצק שכל אחת מספיקה למצה אחת, הבצק משוטח ומרודד, מועלה על מוט ארוך ומוכנס לתנור. לאחר כדקה מוציאים את המצות מהתנור ומעבירים לאריזה.


הגעלת כלים בבני ברק

הגעלת הכלים, מטבע הדברים, נעשית ביום – יומיים שלפני ערב פסח. בימים אלו רחובות בני ברק הומים, וכולם עסוקים, הרוב בקניות כאלה ואחרות וגם בהגעלת כלים. מרבית התושבים מתרכזים ליד תחנות הגעלת הכלים החינמיות שמפעילה העירייה לרווחת התושבים ליד בית הכנסת הגדול ובהמשך רחוב ר' עקיבא. אמרנו בחינם אבל כידוע בחיים אין ארוחות חינם והמחיר הוא צפיפות ותור ארוך. מי שמוכן לשלם מגיע לתחנות הגעלת כלים של בעלי יוזמה עסקית, ובהם ניתן להגעיל כלים במחירים סבירים, אך ללא הצפיפות והתור שבאתרים הציבוריים והחינמיים.


מכירת חמץ – שטיבל איצקוביץ

מי מאיתנו לא מכיר את שטיבל איצקוביץ' - ה- שטיבל בהא הידיעה ? אז לידיעת הציבור – בשטיבל איצקוביץ' ניתן למצוא בנוסף למניינים 7/24 גם מכירת חמץ בערב פסח לכל דיכפין. מי שנתקע בלי מכירת חמץ ואינו סומך על המכירה באינטרנט או שמתעקש לעשות זאת בדרך המסורתית ולא מוצא איך או איפה, מוזמן בימים שלפני פסח למדרכה שלפני הכניסה לשטיבל איצקוביץ ושם מתנהלת מכירת חמץ לכל המעוניין.


ביעור חמץ בבני ברק

בערב פסח נסעתי שוב לבני ברק, על מנת לצלם את האירוע החותם את סדרת צילומי ההכנות לפסח – ביעור החמץ. על מנת לצמצם את סיכון השריפות, ולהפחית את כמויות הלכלוך במרחב הציבורי, מעמידה העיריה לרשות התושבים פחים גדולים המיועדים לשריפת החמץ ואכן הציבור שורף את החמץ בדרך כלל בפחים אלו אם כי תמיד יש יוצאים מן הכלל, בעיקר ילדים. כמיטב המסורת, הציבור נוהר בהמוניו למקומות המוסדרים והפחות מוסדרים, איש איש וחמצו בידו האחת ולולבו המיובש שחיכה חצי שנה לסיום תפקידו בידו השניה. בדרך, ברחוב יונה הנביא אני פוגש את משפחת זר, המתענגת על סעודת חמץ אחרונה לפני סוף זמן אכילת חמץ. בתיאבון. מכאן ניתן לתמונות לדבר.


20 צפיות0 תגובות
bottom of page