top of page
  • תמונת הסופר/תYoav Armoni

חשיפה לצפון – חורף באגמון החולה וברמת הגולן

החורף בעיצומו, גשמי ברכה יורדים בכל הארץ ובעיקר בצפון, הנחלים שוצפים ובאגמון החולה מתכנסים כמידי שנה עשרות אלפי עגורים שמתעצלים להמשיך במסע הנדודים דרומה. על מנת לראות במו עינינו ולצלם במו מצלמותינו את כל הטוב הזה, ועוד יותר, יצאנו לסדנת צילומים ייחודית ומרתקת באגמון בהובלת הצלמים עדו פלח ורועי טוכבנד מ"פוטוטבע".

מצאנו את עצמנו בכניסה לאגמון החולה בשעה 5:30 בבוקר. הטמפרטורה חד ספרתית נמוכה, איזור ה 4-5 מעלות, ואנו לבושים בשכבות שכבות של ביגוד חם. אנו עולים על עגלת התצפית, אוריה, מפעיל הטרקטור, נותן מספר הוראות בטיחות, עדו ורועי מוסיפים תדריך מקצועי קצר עם המון טיפים הנוגעים לצילום בעלי חיים בכלל וציפורים בפרט ויוצאים לדרך.

אז באמת מה צריך כדי לצלם בעלי חיים בכלל וציפורים בפרט ? כמובן רצוי שיהיו בעלי חיים וציפורים, ומבחינת הציוד צריך מצלמה המסוגלת לבצע צילומי רצף ועדשת טלה לצורך צילום ממרחק. אני הגעתי עם מצלמת Nikon D500 ועדשת Nikon 200-500 שבהחלט מסוגלת לעשות את העבודה.

לפני שנמשיך, כמה מילים על פארק הטבע והצפרות אגמון החולה. האגמון נמצא בשטח בו היתה בעבר ימת החולה אשר יובשה בשנות ה-50. האגמון נוצר בהצפה מבוקרת בשנת 1994, לאחר שהתברר שהקרקעות שנחשפו בעת ייבוש האגם אינן טובות לעיבוד חקלאי וכי התועלת הסביבתית מהצפת השטח רבה מתועלתו כשטח מעובד. האגמון ממוקם במרכזו של השבר הסורי-אפריקאי, המהווה אחד מצירי נדידת הציפורים המרכזיים ביותר בעולם. בכל עונת נדידה, בסתיו ובאביב, חולפות מעל עמק החולה למעלה מחצי מיליארד ציפורים נודדות, ועשרות אלפים מהן נשארות באגמון בתקופת החורף.

היות ובאנו לשמוח בשמחת העגורים החורפים באגמון, אז אי אפשר בלי כמה מילים על העגורים עצמם. העגורים שנודדים דרכנו מגיעים בעיקר מצפון אירופה, ונוחתים לחניית ביניים באגמון בדרכם לחופשת חורף באתיופיה. השנה חורפים באגמון כ-50 אלף עגורים ומדי שנה מספר העגורים עולה. בנוסף לעגורים, יש באגמון אלפי עופות מים - ברווזים, ברכיות, מריות, טבלנים, שרשירים ועוד... רובם הגדול נודד גם הוא.

אז יצאנו לדרך ישובים בעגלת התצפית. השעה מאוד מוקדמת, עוד לפני אור ראשון ואנו ממתינים על שפת האגמון לאור ראשון. השעה הזו של תחילת הזריחה מאופיינת באור כחלחל ולכן נקראת בשפת הצלמים The Blue Hour – השעה הכחולה. צילום ב"שעה הכחולה" דורש כיוון המצלמה ל ISO גבוה, על מנת שניתן יהיה לאזן את מד האור ולא לקבל תמונות חשוכות. צריך גם לזכור כי ככל שהזריחה מתקדמת ויש יותר ויותר אור, יש להתאים את ערך ה-ISO של המצלמה למצב החדש. כאשר השמש כבר מאירה, זה הזמן להחזיר את ערך ה ISO למצב הרגיל (100-200).

דגשים נוספים לצילום בעלי חיים נוגעים למהירות תריס גבוהה על מנת "להקפיא" את הציפורים בתעופה ולא ליצור תנועה "מרוחה" וכן שימוש בפוקוס עוקב לציפורים במעוף, ופוקוס ננעל למצב בו הציפורים מקובצות על הקרקע. כמובן שהציפורים לא עובדות אצלנו ולכן, שם המשחק הוא סבלנות. המון סבלנות.





בשלב מסויים ניתן להבחין בהתרגשות... העגורים מתעופפים אנה ואנה ונעים צפונה תוך צרחות. מסתכלים צפונה, ואז מבינים את הסיבה לכך – הטרקטור עם עגלת ההאכלה מתקרב, והעגורים שמחים לאכול ארוחת בוקר המבוססת על גרעיני תירס, בלי שום מאמץ. ואכן, הקרן הקיימת לישראל מחלקת לעגורים מידי יום, בבוקר ובערב, כ-8 טון גרעיני תירס במטרה לשמור על השדות החקלאיים מחד גיסא ועל העגורים כערך טבע מוגן מאידך. עדו מנחה את אוריה לנוע מתחנה לתחנה ואנו צוברים תמוונות של עגורים אפורים, ברווזים, שרשירים, אנפות, שלדגים, סייפנים וגם לוטרות. בהמשך מתחילים לזהות גם עופות דורסים : שתי דאות, כמה בזים, עיט צפרדעים ועיט שמש שמדגים לנו כישורי תעופה.



לקראת 9:00 אנו יוצאים מהאגמון לארוחת בוקר שלאחריה עולים לרמת הגולן לצילומי נוף במפלי הגולן. מחליפים עדשות ועוברים לעדשה רחבה. אני משתמש ב Tokina 11-16 ומכיוון שהשמש כבר די גבוהה ואנו נצלם בדרך כלל ממערב למזרח, אני מרכיב גם פילטר 10ND שיסייע בטיפול באור הבוהק ויאפשר צילום בצמצם פתוח יחסית. מגיעים לחניון מפל סער ומצלמים אותו מכל הזויות האפשריות. משם עולים ליישוב נמרוד ומעט לפני הכניסה מחנים את הרכם ויורדים לעין חרמון ומצלמים גם שם.




לקראת הצהריים חוזרים לאגמון וב 14:30 עולים שוב על עגלת התצפית. תדריך בטיחות קצר של אפי, מפעילת הטרקטור, ויוצאים לדרך. עכשיו ניתן לצלם את העגורים ושאר הציפורים כאשר השמש ממערב למזרח, ולקראת שקיעה תאורת השמש מתרככת והאור הופך זהוב. שעה זו נקראת בשפה המקצועית The Golden Hour – השעה המוזהבת, וניתן להשיג בה פריימים יפהפיים. הטרקטור עם עגלת ההאכלה מגיע להגיש ארוחת ערב ושמחת העגורים רבה. בהמשך אנו מזהים כי אחד העגורים נפח את נשמתו וכי הפגר מעניין מאוד זרון סוף שמשוטט מלמעלה. אנו ממתינים לזרון שירד לסעוד את ליבו בפגר אך לזרון כנראה לא באנו טוב והוא מסרב. כמו שכבר נאמר, הציפורים לא עובדות אצלנו. עם רדת החשכה אנו מתקפלים ונוסעים בחזרה הביתה, עייפים אך מרוצים.



איך מגיעים ?

אגמון החולה – ב waze – אגמון החולה קק"ל

מפל סער - ב waze – מפל סער חניון תחתון

עין חרמון - ב waze – נמרוד. לפני הכניסה ליישוב מחנים את הרכב באיזור חניה, חוצים בזהירות את הכביש ויורדים לכיוון החורשה מתחת לכביש (זהירות – ירידה תלולה). הבריכה כ-200 מ' מעבר לחורשה.


4 צפיות0 תגובות
bottom of page