top of page
  • תמונת הסופר/תYoav Armoni

וורשה הפולנית – העיר העתיקה (2)

התחלנו לטייל בטור הקודם בעיר העתיקה של וורשה והשבוע נמשיך לאתרים נוספים בעיר העתיקה.

מרפסת התצפית על הוויסלה

היציאה מכיכר העיר העתיקה לכיוון מזרח (רחוב Celna) תוביל למרפסת התצפית על הוויסלה. מעבר לנוף, היפה לכשעצמו, התצפית הזו מאפשרת להבין טוב יותר את מצבם של המורדים הפולניים באוגוסט 1944, עת ראו את כוחות הצבא האדום חונים מולם על הגדה המזרחית של הוויסלה ועומדים מנגד בלי לסייע להם במאבק מול הכוחות הגרמניים.


הכיכר ברחוב קאנוניה (Kanonia)

היציאה מכיכר העיר העתיקה בצד הדרומי – מזרחי תוביל אתכם לרחוב Jezuicka וממנו לרחוב Kanonia. בכניסה לרחוב תראו כיכר קטנה, ובלב הכיכר פעמון מתכת גדול ומרוסק חלקית. הפעמון נפל ממגדל הקתדרלה כאשר זו הוחרבה במהלך מרד וורשה.

מול הפעמון, בפינת הבתים, ניתן לראות כניסה לבית פינתי, צר מאוד. בית זה, לפי ספר השיאים של גינס, הינו הבית הצר ביותר בעולם.



הקתדרלה של יוחנן הקדוש

נמשיך עוד מעט ברחוב Kanonia לאורך קיר גב הקתדרלה ונפנה לרחוב Dziekania. בקיר הקתדרלה המזרחי, מחוץ לקתדרלה, ניתן לראות מקטע שרשרת של כלי רכב משוריין. במהלך מרד וורשה הפעילו הגרמנים נשק קטלני והרסני בשם "גוליית". מדובר ברכב זחלי קטן, מלא בחמרי נפץ המנוהג מרחוק באמצעות כבל. הגרמנים הפעילו נשק זה כאשר רצו להרוס מבנים ללא סיכון חיי חייליהם. כלי נשק זה הופעל במהלך מרד וורשה בתוך העיר העתיקה, התפוצץ ליד קיר הקתדרלה וגרם להחרבתה.

הקתדרלה לכשעצמה הינה מבנה גותי מרשים והיתה הקתדרלה הראשונה בוורשה בימי הבינים. בתוך הקתדרלה קבורים אישים חשובים בהיסטוריה הפולנית כמו המלך האחרון (והשנוי במחלוקת) של פולין, סטניסלב אוגוסט פוניאטובסקי, שרבים רואים אותו כמי שבעצם נכנע לכיבוש הרוסי בסוף המאה ה- 18 בשל אהבתו לצארינה הרוסיה יקטרינה השניה, הקרדינל וישינסקי, מנהיג הכנסיה החשוב ביותר בפולין בעת החדשה ועוד דמויות אחרות.


ארמון המלוכה

קומפלקס המבנים ביציאה מהעיר העתיקה לכיוון דרום מזרח הינו ארמון המלוכה, אשר שימש את מלכי פולין האחרונים עד לחלוקת פולין בסוף המאה ה-18 בין רוסיה (החלק המזרחי), גרמניה (החלק המערבי) והקיסרות האוסטרו-הונגרית (החלק הדרומי). הארמון המקורי נחרב אף הוא במהלך מרד וורשה באוגוסט 1944 ושוחזר רק בשנות ה-70 של המאה הקודמת, לאחר ויכוחים רבים. ניתן לבקר בארמון (הכניסה בתשלום) ולהתרשם מהמוצגים המשקפים את החיים בארמון מלוכה אירופי בחלק האחרון של ימי הביניים אך רצוי לעשות זאת עם הדרכה הניתנת ע"י המוזיאון (קיימת הדרכה באנגלית).



עמוד המלך זיגמונט ה-3 ואזה

האנדרטה מתנוססת מעל הכיכר שמול הארמון, בידו האחת של המלך חרב – סמל השלטון, ובידו השניה צלב, כסמל לדת הקתולית. גם האנדרטה המקורית נפלה חלל (תרתי משמע) להפצצות הגרמניות, והאנדרטה המתנוססת כיום הינה שחזור.

המלך זיגמונט ה-3 ואזה מלך בפולין במאה ה-16 והעביר את עיר הבירה מקרקוב, עיר המלוכה המסורתית, לוורשה. למרבה הפלא, זיגמונט ה-3 ואזה היה מלך ממוצא שבדי. מיד תעלה שאלה : מה עושה שבדי על כס המלכות בוורשה הפולנית ? אז זהו, כשיש פוליטיקה, גם בפולין הכל אפשרי, ומעשה שהיה, כך היה. למלך האחרון בשושלת היאגלונית הפולנית לא היה בן זכר. אז מה עושים ? איך ממשיכים את המלכות ? התכנס ה"סיים", הפרלמנט הפולני דאז, שבו ישבו כל אצילי פולין, ושברו את הראש בסוגיה הזו. החליטו על שינוי שיטת מינוי המלך : לא עוד מינוי מלך אוטומטית כבן היורש מאביו גם את תואר המלך, אלא מלך שייבחר על ידי ה"סיים". אלא מאי ? כל אחד מהאצילים ראה את עצמו כראוי למלוכה, ולא הצליחו להגיע לידי הסכמה. חשבו שוב והגיעו למסקנה כי יש למנות מלך מבחוץ. הלכו ומינו להם מלך מהשושלת השבדית, הוא המלך זיגמונט ה-3 ואזה. המלך הזה מעט שנוי במחלוקת היות וסיבך את פולין במלחמות דת עם השבדים הפרוטסטנטים מצד אחד, אך זכור לטובה ע"י הוורשאים בשל העברת הבירה לוורשה.


בטור הבא נצא מהעיר העתיקה לאתרים מעניינים אחרים בוורשה.


איך מגיעים ?

הקתדרלה של יוחנן הקדוש - Kanonia 6

הכיכר ברחוב קאנוניה - Kanonia 12/14/16

ארמון המלוכה ועמוד המלך זיגמונט ה-3 ואזה - plac Zamkowy



17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page