top of page
  • תמונת הסופר/תYoav Armoni

וורשה הפולנית – אתרים בעיר (4)

בטור הזה נסיים את הביקור בוורשה במסגרת "פולין למתחילים" ונציג מספר אתרים מעניינים, האחד קשור גם לתקופת השואה וגטו וורשה והאחרים לוורשה "של הפולנים".

גן החיות

בוורשה ככל עיר מרכזית באירופה, יש גן חיות ואפילו די מכובד. גן החיות של וורשה שוכן בפאתי שכונת פראגה, מהעבר הצפון מזרחי של נהר הוויסלה, ולכשעצמו, בפרט אם מטיילים בוורשה עם ילדים, הוא בהחלט מקום שנעים ונחמד לטייל בו. אך בגן חיות זה ניצלו עשרות יהודים בימי בתקופת השואה וגטו וורשה והסיפור בהחלט מעורר אופטימיות. אז למי שלא מכיר את הסיפור (ולא ראה את הסרט "אשתו של שומר גן החיות") נגלה כבר עכשיו שבתקופת הכיבוש הגרמני, מנהל גן החיות ואשתו, ד"ר יאן ואנטונינה ז'בינסקי הסתירו במרתף ביתם ובכלובי החיות יהודים שהוברחו מגטו וורשה. יאן ז'בינסקי, זואולוג בעל שם, מונה על ידי שלטונות הכיבוש הגרמניים כ"מפקח על הגנים הציבוריים בוורשה" ובמסגרת תפקידו זה, היה בעל היתר מעבר חופשי בכל העיר, כולל כניסה חופשית לגטו וורשה (בו לא היו גנים ציבוריים כמובן). במסגרת תפקידו, נכנס יאן ז'בינסקי לגטו עם משאית עמוסה בקש ומספוא לבעלי החיים של הגן, היהודים שביקשו לצאת מהגטו הוחבאו מתחת לקש ולמספוא, והמשאית היתה יוצאת מהגטו אל גן החיות. עם רדת החשכה, היתה המשאית נפרקת ממטענה, הקש והמספוא היו מוכנסים לכלובי החיות, והיהודים מוכנסים למסתור בכלובי החיות או במרתף ביתם של בני הזוג ז'בינסקי. בסיוע המחתרת הפולנית הוכנו ליהודים שהוחבאו תעודות מזוייפות ולאחר תקופה, הועברו היהודים למקום מסתור אחר בוורשה או מחוצה לה ופינו את מקומם ליהודים אחרים. כך הצילו בני הזוג ז'בינסקי עשרות יהודים בתקופת השואה. בשנת 1965 הוענק לבני הזוג ז'בינסקי אות חסידי אומות העולם.

ניתן לבקר בבית ז'בינסקי בשעות הדרכה מוגדרות ויש לתאם זאת בכניסה לגן החיות. הכניסה בתשלום נפרד (בנוסף על כרטיס הכניסה לגן החיות).




גן ספריית האוניברסיטה

אוניברסיטת וורשה מתהדרת, ככל אוניברסיטה, בספריה עשירה ומכובדת, אך מן הסתם לא זו הסיבה שתביא אתכם לבקר בספריית האוניברסיטה. מה שבהחלט הופך את הספריה לאתר שווה לביקור הוא הגן הענק, העשיר והמיוחד שהופך את בניין הספרייה לאחת מיצירות האדריכלות ופנינות החמד של וורשה. עיצוב מבנה ספריית האוניברסיטה עם הגן הצומח מתוכו מבטא לא רק שפה עיצובית חדשה אלא גם את השינוי הפוליטי, החברתי והכלכלי שחוותה פולין מאז 1989. הגן מתחיל במפלס הרחוב ומטפס לאט אל מפלס עליון הממוקם על גג חניון תת-קרקעי. לאחר מכן ממשיך הגן ומטפס אל גג הספרייה, כשלאורך העלייה פרוסה מערכת לוחות סולאריים המשולבים בה מרזבים פתוחים הקולטים את מי הגשמים ומכוונים אותם לתעלות נוי פתוחות. למעשה, הגן משתלב בספרייה, ובחלקים ממנו ניתן להשקיף על הקוראים, לפעמים בגובה שלהם ולפעמים מעל לראשיהם.

זה לא גן וזה לא ספרייה וגם לא בניין עם גן על הגג, אלא בניין וגן שמשתלבים זה בזה באופן מיוחד, מופלא ונעים. הכניסה לגן הינה חופשית ולטעמי בהחלט שווה ביקור, אותו ניתן לשלב בגלריה לאמנות מודרנית הסמוכה לספריה.


מופע מזרקות המים

מזרקות המים בהן מתקיים המופע נמצאות בגן ציבורי רחב ידיים המשתרע מתחת ל "עיר החדשה" (Nowe Miasto), באיזור שמצפון לעיר העתיקה. זהו מופע מדהים המתקיים בקיץ בימי שישי ושבת בערב. המופע כולל מזרקות מים עם תאורה צבעונית, המתנועעות לצלילי מוסיקה ומוארות בצבעים שונים יחד עם תצוגת לייזר המוקרנת בתוך המים. המופע המרכזי הוא בבריכה המרכזית הגדולה ובמקביל מתרחש במספר בריכות. אל המופע נוהרים אנשים בהמוניהם והמקום הטוב ביותר לראות ממנו את המופע הוא על הגבעה שמתחת לארמון. הכניסה למופע הינה חופשית והוא נמשך כ-40 ד'. יש להביא בחשבון כי בסיומו קשה להשיג מונית.


איך מגיעים ?


גן החיות של וורשה

Miejski Ogród Zoologiczny w Warszawie Ratuszowa 1/3

גן ספריית האוניברסיטה

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Dobra 56/66

מופע מזרקות המים

Multimedialny Park Fontann, skwer I Dywizji Pancernej,

11 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page