top of page
  • תמונת הסופר/תYoav Armoni

וורשה הפולנית – אתרים בעיר (3)

בטור הזה נמשיך לטייל בוורשה "של הפולנים" ונציג מספר אתרים מעניינים.


דרך קרקוב( Krakowskie Przedmieście)

יוצאים מהעיר העתיקה, ליד ארמון המלוכה ועמוד המלך זיגמונט ה-3 ואזה, ונכנסים לרחוב "בואך קרקוב". הרחוב, כשמו כן הוא, נמצא על התוואי בו עברה במהלך מאות שנים דרך המלך מהעיר העתיקה - וורשה דאז, לקרקוב, שהיתה בעבר הרחוק עיר המלוכה. ברחוב ממוקמים ארמונות משוחזרים של משפחות אצולה בהם פועלים כיום משרדי ממשלה. כך למשל בארמון פוטוצקי שוכן כיום משרד התרבות או ארמון משפחת ראדזיביל, בעבר משפחת אצולה מהחזקות בליטא וכיום הבניין משמש כמשכן נשיאי פולין. ברחוב נמצאים גם מספר מלונות פאר כמו מלון בריסטול ומלון אירופייסקי. בהמשך לרחוב נמצא רחוב נובי שביאט (Nowy Swiat) – "העולם החדש". זהו רחוב חנויות יוקרה לביגוד, תכשיטים, עתיקות וכן בתי קפה אלגנטיים, יוקרתיים ויקרים להחריד.


קבר החייל האלמוני (Grób Nieznanego Żołnierza)

נתקדם ברחוב דרך קרקוב כ- 700 מ' ונפנה ימינה (מערבה) לרחוב קטן בשם gen. Michała Tokarzewskiego. נתקדם בו עוד כ 150 מ' ונגיע לרחבה מרוצפת עצומה, שבאמצעה תורן עם דגל פולין ובקצה הנגדי נזהה מבנה ובו 3 קשתות. זהו קבר החייל האלמוני.

הקבר ממוקם בכיכר (Pilsudski square), על שרידי הארמון הסקסוני Saxon Palace)) שנבנה במאה השבע עשר ונחרב במלחמת העולם השנייה ומה שנותר הוא חלק מהאכסדרה בגן הארמון. קברו של החייל האלמוני הוקם בשנת 1925 ובקבר טמונה גופתו של חייל ששמו אינו ידוע ואשר נהרג במלחמת העולם הראשונה בקרב ליד העיר לבוב, אז בפולין וכיום באוקראינה.

כיום עומדת האנדרטה במבנה עם שלוש קשתות בחזית ומאחור, ובמרווח בין הקשתות ומתחת לגג נמצאת מצבת החייל שעליה מונחים זרי פרחים, ולידה אש התמיד. ליד מצבת החייל האלמוני משמר צבאי של שני חיילים, 24 שעות ביממה. המשמרות מתחלפות בימים רגילים בטקס צבאי בכל שעה עגולה ובימי קור ושלג החלפת המשמרות מתבצעת אחת לחצי שעה. תיירים רבים עומדים משני צידי מסלול החלפת המשמרות וצופים בטקס החלפת המשמרות.



ארמון התרבות והמדע (Palac Cultury i Nauki)

כל מי שמבקר בוורשה לא יכול לפספס את המבנה העצום הזה, במרכז וורשה, המתנשא לגובה של 30 קומות (ומעליהן עוד אנטנה בגובה 50 מטר). מדובר למעשה בסוג של מתנ"ס ענק, בו מתקיימות פעילויות תרבות מסוגים שונים – תיאטרון, אופרה, בלט, מוזיאונים, תזמורות, ומתקיימים בו פסיבלים שונים ועוד ועוד.

הבניין נבנה בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת, כאשר פולין נשלטה ע"י המפלגה הקומוניסטי, כמתנה של ברית המועצות לעם הפולני. הדור המבוגר של פולין מתייחס לבניין בתיעוב ומעוניין שבניין זה ייהרס, מכיוון שהוא מהווה תזכורת נוכחת לתקופת השלטון הקומוניסטי בפולין. לעומת זאת, הדור הצעיר של פולין שלא היה בזמן השלטון הקומוניסטי, רואה בבניין את אחד מהסמלים של ורשה.

מעבר לפונקציות מתחום התרבות, הבניין מאכלס כיום קומפלקס משרדים ומארח תערוכות שונות ויש בו אולם כנסים המכיל 3,000 מקומות. כמו כן הוא משמש כמגדל שידור רדיו וטלוויזיה. גובהו, כולל האנטנה, הוא 237 מטר ושטחו הכולל הוא 123,000 מ"ר. בקומה ה-30 בבניין יש מרפסת תצפית הפתוחה לציבור, שהוורשאים, בהומור עצמי טוענים בתוקף כי היא המקום היפה ביותר בורשה משום שזו הנקודה היחידה ממנה לא ניתן לראות את הבניין עצמו.

בעת הביקור בוורשה כדאי להקצות זמן לעליה למרפסת התצפית ממנה ניתן לראות היטב את וורשה ולנסות לזהות ממנה את האיזור בו היה גטו וורשה. העליה למרפסת התצפית כרוכה בתשלום. ניתן לרכוש כרטיסים בקופה בבניין או באינטרנט מהבית.



פארק וואז'ינקי (Lazienki Park)

פארק וואז'ינקי נמצא בחלק המזרחי של העיר. בפארק שטחים ירוקים גדולים, שבילי הליכה, פינות מוצלות על ידי עצים גבוהים וחוצה אותו תעלת מים ובה ברבורים, ברווזים ודגי זהב. בין העצים מתרוצצים סנאים אותם תוכלו לכבד באגוזים (שאותם ניתן לקנות בכניסה לפארק).

בכניסה לגן מצידו הדרומי נמצאת אנדרטת שופן. בחודשי הקיץ בכל יום ראשון בשעה 16:00 מתקיים ליד האנדרטה קונצרט לפסנתר בו מנוגנות יצירותיו של שופן. לפארק מגיעים מאות רבות של תושבי וורשה ותיירים, הפורסים שמיכה על הדשא ומאזינים לקונצרט של כשעה וחצי מיצירות שופן, חינם אין כסף.

בטיול בפארק ניתן לראות גם את ארמון הבלוודר, הממוקם על אגם גדול, הנמצא במרכזו של הפארק. בעבר שימש הארמון כמקום מושבו של המושל הרוסי במאה ה-17, וכיום יש בארמון גלריה הכוללת אוסף גדול של יצירות אמנות.

פארק וואז'ינקי הוא מסוג המקומות שבהם בכל פעם יש משהו חדש לגלות, ובכל עונה הפארק נראה שונה. הפריחה באביב, השלג בחורף או השלכת בסתיו משנים את מראה הפארק לחלוטין. בעלי החיים המתרוצצים בו יהפכו בו כל ביקור לחוויה והפסלים והמבנים שבו הם כה רבים שתמיד אפשר לגלות משהו חדש.




13 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page