top of page
  • תמונת הסופר/תYoav Armoni

נשוב נרד אל ים המלח – מנחל דוד אל החוף בעין בוקק

ים המלח וסביבתו הינם איזור נפלא לטיולים בכלל, ולטיולי צילום בפרט, זאת בשל מגוון עשיר מאוד של סביבות נוף : ים המלח עצמו עם פרחי המלח שצומחים בו, הסביבה המדברית עם הנחלים והמעיינות וכמובן הסביבה האנושית שנמצאת כמעט בכל מקום.


ירדנו אם כן, חבורת צלמים, לים המלח, על מנת להנות מכל הטוב הזה, בהזמנת הצלם אסף גבע שהוביל את הטיול.

ציוד הצילום שלקחתי איתי כלל את מצלמת ה-Nikon D500 ועדשות Nikon 200-500 לצילומי הטבע, ו- Sigma 18-35 בעלת העדשה הרחבה לצילומי הנוף.


האיזור הראשון בו צילמנו היה הסביבה המדברית באיזור עין גדי. בסביבה זו ניתן למצוא נחלי מים זורמים, שמביאים איתם שפע של צמחיה ומגוון בעלי חיים ובהם יונקים ובעלי כנף.


נכנסנו לשמורת נחל דוד. אל השמורה (ובכלל, לצילומי טבע) כדאי להיכנס בשעה המוקדמת ביותר האפשרית (בהתאם לשעות הפתיחה של השמורה) וזאת מכיוון שבעלי החיים פעילים בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות, ובשעות החמות הם נחים ופחות נראים בשטח.


לאחר הליכה קצרה אנו פוגשים את המפל התחתון, זהו מפל קטן יחסית, בגובה של כ- 5-7 מ', ובסביבתו כבר ניתן למצוא את בעלי הכנף – עלווית ירוקה, שחור זנב, ובולבול צהוב שת.



הערות לעורך – כאן להכניס תמונות (1) המפל התחתון, (2) עלווית ירוקה, (3) שחור זנב, (4) בולבול צהוב שת

ככל שממשיכים להתקדם במעלה הנחל, הצמחייה מתחילה להתרבות ואנו מוצאים בתוך סבך קני הסוף משפחה שלמה של שפני סלע הרובצת בנחת בסבך. מתברר כי שפני הסלע מעדיפים לרבוץ בתוך סבך הסוף המספק להם מזון, צל ומסתור ומי צריך יותר מזה ?




אנו ממשיכים להתקדם במעלה הנחל, עוברים מפלון נוסף ואז מתחילים לראות את ה-ציפור הייחודית לאיזור – הטריסטרמית, שנקראת על שמו של מגלה המין הזה – הכומר האנגלי הנרי טריסטראם, נוצרי חוקר ארצות, שהסתובב בארץ וחקר את איזור מדבר יהודה (וגם איזורים אחרים) במאה ה-19. הטריסטרמית הינה ציפור ממשפחת הזרזיריים, החיה בעיקר בנגב ובנחלים המובילים אל ים המלח. במבט ראשון נראית כמו סתם ציפור שחורה שאינה מושכת תשומת לב. במבט בוחן יותר ניתן לראות פס כתום ויפהפה מתחת לכנף וכאשר היא פורשת כנפיים לתעופה, רואים כי כל החלק התחתון של הכנף הינו כתום, מראה יפהפה ממש.




אנו ממשיכים לעלות אל המפל הנסתר וכאן כבר מדובר במפל של ממש שגובהו 22 מטר. חבל שזרימת המים אינה כבעבר היות וחלק מן המים נתפסים על ידי מפעל המים המינרליים של קיבוץ עין גדי. מעל המפל ובסביבתו ניתן לראות ציפורים בצבע שחור כהה – זהו עורב קצר זנב, עוד מין החי בעיקר באיזור ים המלח.




אנו יורדים מן המפל הנסתר בחזרה לחניון הרכב. אני מעט מאוכזב היות ועד כה לא ראינו יעלים שאותם כל כך רציתי לצלם. מתחילים לנסוע לכיוון עין בוקק והנה – הפלא ופלא, עדר יעלים ובו לפחות כ- 20 פרטים הולך לו בנחת ורועה בשאריות העשבייה ואף מכרסם עלים של עצי השיטה.




לאחר שצילמתי את היעלים מכל זווית אפשרית, ממשיכים לנסוע אל עין בוקק. בחוף עין בוקק עוברים לעדשת Sigma 18-35 ומצלמים שם את הנופשים המתמרחים בבוץ. מעט מדרום לעין בוקק, באיזור שפך זוהר ישנן בריכות אידוי ובהם "פרחי מלח"




כרטיס הזיכרון של המצלמה מלא עתה כל טוב ולי לא נותר אלא להגיע הביתה ולערוך את התמונות להנאתכם.

5 צפיות0 תגובות
bottom of page