top of page
  • תמונת הסופר/תYoav Armoni

אנו בונים פה נמל... – ביקור של אחר צהריים חורפי בנמל תל אביב

נמל תל אביב הוא אחד מהאתרים שתמיד, אבל תמיד, ניתן למצוא משהו מעניין לצלם בהם. לפעמים זה האנשים והפעילות ולפעמים זה המזח והמעגנה, לפעמים זה שוק האיכרים וטיילת העץ ולפעמים הים.

זאת ועוד, הנמל גם מחובר מצפון ומדרום לחופי הים, וממזרח מתחבר אליו פארק הירקון וכל אלה מהווים בעצמם אתרים מבטיחים לצילומים. בקיצור, מי שאוהב לצלם תמיד ימצא שם מה לצלם.

כמה מילים כרקע על הנמל. נמל תל אביב הוקם לאחר המרד הערבי בשנת 1936 בו הושבת נמל יפו, שבאותם זמנים שימש כתשתית ליצוא התפוזים – ענף החקלאות העיקרי של ההתישבות היהודית. הנציב העליון הבריטי אישר את הקמת המזח בצפונה של תל אביב ובלבד שהמימון לא יבוא מקופת המנדט.

בנית הנמל העברי הראשון עוררה התרגשות רבה ביישוב, ונחשבה בעיני רבים כצעד נוסף בדרך להקמת מדינה עצמאית. שירים רבים נכתבו לכבוד הנמל (המוכר בהם בימינו הוא "שיר לנמל" של לאה גולדברג). על מנת להקים את הנמל הוקמה חברת "אוצר מפעלי ים" שמניותיה נרכשו כהזדהות עם המפעל. הקמת הנמל התבצעה על ידי יהודים יוצאי סלוניקי שביוון שלהם היה ניסיון רב בעבודות הנמל.

הנמל היה קטן ורדוד יחסית, והאוניות שהגיעו עם מטען עגנו מחוץ לנמל. הפריקה והטעינה של מטעני היבוא והיצוא נעשו באמצעות דוברות שנגררו לנמל.

בשנות המדינה הראשונות שימש הנמל ליבוא סחורות שונות, ובהם נפט ומזוט לתחנת הכח רידינג הסמוכה. בשנת 1965 הוקם נמל אשדוד, והפעילות הנמלית בנמלי תל אביב ויפו פסקה.

לאחר סגירתו שימש הנמל כשטח של מחסנים ובתי מלאכה. בחלוף הזמן האיזור הוזנח והפך למוקד של פעילות עבריינית, וחלק מן המבנים שבו נהרסו בחלקם או הפכו להיות מחסנים לכלי בית ומוצרי אינסטלציה.

בשנת 2001 החלה חברת "אוצר מפעלי ים" בפרויקט שיקום הנמל במטרה לשדרג את המרחב והנוף הציבורי, להנגיש את המתחם לציבור ולהפוך אותו למתחם תרבות, בילוי, פנאי, ספורט, מוזיקה, קניות, אוכל ויצירה הפתוח לציבור הרחב.



בנמל פועל שוק איכרים ולמעלה מ-60 עסקים מתחומי האוכל, אופנה, בריאות ותקשורת, אולמות אירועים וכנסים, מועדונים וחנויות. הצילום בנמל מאפשר התנסות וחשיפה לצילומי נוף ורחוב, כמו גם צילום תרבויות.

אז ניצלתי אחר צהריים חורפי (ולא גשום) ויצאתי לצלם בנמל תל אביב. ביציאה לצילום הגדרתי לעצמי 3 משימות צילום : צילום מינימליסטי ונקי של פרטי נוף בנמל, צילום נוף מייצג של הנמל וצילום אווירה.

אתר הצילום הראשון נמצא על טיילת העץ שמצפון למעגנה, ובה מצאתי את המקום המתאים לצילום מינימליסטי ונקי של פרטי נוף בנמל – הספסלים דמויי הסלע, עליהם מאהילה השמשיה ומעליה מאהיל עמוד התאורה וכל זה על רקע הים והעננות. לצורך "שבירת" האיזון ועל מנת לתת את הפרופורציות הנכונות, המתנתי למעבר של דמות אנושית שתכניס קצת תנועה ופרופורציה לתמונה. לצילום זה השתמשתי בעדשה רחבה – Sigma 17-35 במפתח צמצם f2.8 ובמהירות תריס 1/2500.



את צילום התמונה המייצגת של הנמל, בחרתי לעשות באיזור המעגנה. האמת היא שהיה קשה לבחור מה לצלם – האם לצלם את המנוף ואת המזח שייצגו את הנמל בעבר, או אולי התמונה המייצגת כיום את הנמל היא המעגנה ובתי הקפה שמקיפים אותה ? צירפתי את שתי התמונות על מנת שתחליטו אתם. גם לצילומים אלה השתמשתי בעדשה רחבה – Sigma 17-35 במפתח צמצם f5.6 ובמהירות תריס 1/250.



משימת הצילום השלישית היתה צילום אווירה. לצורך זה יש להסתובב בנמל, לספוג אווירה ולנסות לתפוס רגעים מתאימים. צירפתי 3 תמונות שבחרתי מרגעים שנתפסו בעדשה - זוג ברגע של אתנחתא באחד מבתי הקפה, אנשים ברגע של התעסקות בסמארטפון על הרציף ושני עובדי ניקיון ברגע של הפסקה קלה מהעבודה. לצילומים אלה השתמשתי בעדשת Tamaron 24-70 במפתח צמצם f4 ובמהירות תריס 1/1000.



איך מגיעים ?

נמל תל אביב

כניסה מרחוב יורדי הסירה 1 תל אביב (ב-waze – נמל תל אביב)

אתרים מומלצים (רשימה חלקית)

המעגנה ובתי הקפה

טיילת המזח והמנוף

רציף העץ מצפון למעגנה



9 צפיות0 תגובות
bottom of page